Zajęcia

Dla przedszkoli

Zajęcia dla przedszkolaków przeprowadzamy w małych grupach, najlepiej do 25 osób (im mniej liczna grupa, tym lepiej), czas trwania: około 40 minut.

Proponujemy dwie formy zajęć:

  1.  w formie ćwiczeń pomagających w radzeniu sobie z emocjami (ćwiczenia medytacyjne, poprawiające uwagę i koncentrację)
  2.  w formie warsztatów dotyczących radzenia sobie z emocjami i połączonych z tematyką opieki nad zwierzętami *

 

Plan spotkania (1. w formie ćwiczeń pomagających w radzeniu sobie z emocjami):

Dzieci wita muzyka, prosimy je, aby zdjęły buty i usiadły na podłodze)

  1. Wolontariusze przedstawiają się i mówią kilka słów o sobie.
  2. Pytamy dzieci jak mają na imię (gdy jest mała grupa do 25 os.)
  3. Pytamy dzieci czy widziały już kiedyś chłopca z plakatu.
  4. Pytamy dzieci, czym jest dla nich spokój wewnętrzny? (jeżeli wiek dzieci na to pozwala)
  5. Opowiadamy „Prastarą legendę” i pytamy dzieci gdzie została ukryta moc.
  6. Pokazujemy prezentację (jeżeli jest rzutnik w sali)/ lub animacje, uczymy balansu, śpiewamy 7 dźwięków dla każdego kwiatka z plakatu (prezentacja/animacje- zależnie od grupy wiekowej)
  7. Pytamy dzieci jaki dźwięk słyszą gdy rośnie włos/rośnie trawa?
  8. Pokazujemy jak osiągnąć spokój wewnętrzny (instrukcja z ulotki).
  9. Rozdajemy ulotki (również dla ich braci i sióstr).
  10. Prosimy dzieci, aby narysowały z czym im się kojarzy wewnętrzny spokój/ lub po prostu kolorowy rysunek tj. kwiatuszki, tęcza – ich rysunki przekażmy kolejnym dzieciom.

 

Plan spotkania (2. w formie ćwiczeń pomagających w radzeniu sobie z emocjami i połączonych z tematyką opieki nad zwierzętami):

Dzieci wita muzyka, prosimy je, aby zdjęły buty i usiadły na podłodze)

  1.  Wolontariusze przedstawiają się i mówią kilka słów o sobie.
  2.  Pytamy dzieci jak mają na imię (gdy jest mała grupa do 25 os.)
  3.  Pytamy dzieci czy lubią zwierzątka i czy mają jakieś w domu.
  4.  Pokazujemy plakaty ze zdjęciami zwierzątek, pytamy co to za zwierzątko, jakie wyraża emocje (radość, smutek, złość, strach)
  5.  Pytamy dzieci, czego możemy nauczyć się od pieska  (wierność, nie ocenianie, miłość, wybaczenie itp.)
  6.  Opowiadamy „Prastarą legendę” i pytamy dzieci gdzie została ukryta moc (tekst prastarej legendy zmodyfikowany do tematyki zwierząt).
  7.  Pokazujemy prezentację (jeżeli jest rzutnik w sali)/ lub animacje, uczymy balansu, śpiewamy 7 dźwięków dla każdego kwiatka z plakatu (prezentacja/animacje- zależnie od grupy wiekowej)
  8.  Pytamy dzieci jaki dźwięk słyszą gdy rośnie włos/rośnie trawa?
  9. Pokazujemy jak osiągnąć spokój wewnętrzny (instrukcja z ulotki).
  10. Rozdajemy ulotki (również dla ich braci i sióstr).
  11. Prosimy dzieci, aby narysowały z czym im się kojarzy wewnętrzny spokój/ lub po prostu kolorowy rysunek tj. kwiatuszki, tęcza – ich rysunki przekażmy kolejnym dzieciom.

* Zajęcia prowadzimy w ramach współpracy z Fundacją „Zwierzęca Arkadia”, w zamian za zbiórkę karmy dla zwierząt.

Dla szkół

Zajęcia dla szkół przeprowadzamy w małych grupach, najlepiej do 25 osób (im mniej liczna grupa, tym lepiej), czas trwania: 1 godzina lekcyjna

Program zajęć dostosowany jest do grupy wiekowej dzieci.

Proponujemy dwie formy zajęć:

  1.  w formie ćwiczeń pomagających w radzeniu sobie z emocjami (ćwiczenia medytacyjne, poprawiające uwagę i koncentrację)
  2.  w formie warsztatów dotyczących radzenia sobie z emocjami i połączonych z tematyką o zwierzętach *

Czyli podstawowe zagadnienia dotyczące behawioryzmu psów, humanitarnego traktowania zwierząt i dobrostanu,  dla klas 6-7 dodatkowo: jak rozpoznać pseudohodowlę? Oraz dyskusja na temat zawodów medycznych (rozmowa ma na celu ułatwienie dzieciom podjęcie decyzji odnośnie wyboru  przyszłego zawodu a co za tym idzie profilu liceum)

Klasy 1-3

Plan spotkania (1. w formie ćwiczeń pomagających w radzeniu sobie z emocjami):

Dzieci wita muzyka, prosimy je, aby zdjęły buty i usiadły na podłodze.

  1. Wolontariusze przedstawiają się i mówią kilka słów o tym czym zajmuje się organizacja Inner Peace Day. Mówimy też, w którym mieście ostatnio byliśmy i gdzie się wkrótce wybieramy.
  2. Pytamy dzieci jak mają na imię (gdy jest mała grupa do 25 os.)
  3. Pytamy dzieci czy widziały już kiedyś chłopca z plakatu.
  4. Pytamy dzieci, czym jest dla nich spokój wewnętrzny?
  5. Pokazujemy prezentację (jeżeli jest rzutnik w sali).
  6. Opowiadamy prastarą legendę i pytamy dzieci gdzie została ukryta moc.
  7. Pytamy dzieci jaki dźwięk słyszą gdy rośnie włos/rośnie trawa?
  8. Pokazujemy jak osiągnąć spokój wewnętrzny (instrukcja z ulotki).
  9. Rozdajemy ulotki (również dla ich braci i sióstr).
  10. Jeżeli jest czas to pokazujemy animacje, uczymy balansu, śpiewamy 7 dźwięków dla każdego kwiatka z plakatu.
  11. Prosimy dzieci, aby narysowały z czym im się kojarzy wewnętrzny spokój – ich rysunki przekażmy kolejnym dzieciom.

Plan spotkania (2. w formie ćwiczeń pomagających w radzeniu sobie z emocjami i połączonych z tematyką o zwierzętach):

Dzieci wita muzyka, prosimy je, aby zdjęły buty i usiadły na podłodze.

  1.  Wolontariusze przedstawiają się i mówią kilka słów o sobie.
  2.  Pytamy dzieci jak mają na imię (gdy jest mała grupa do 25 os.)
  3.  Pytamy dzieci czy lubią zwierzęta  i czy mają jakieś w domu.
  4.   Rozmawiamy na temat odpowiedzialności za zwierzęta, pytamy co oznacza cytat: „Stajesz się na  zawsze odpowiedzialny za to co oswoiłeś?” (widoczny na plakacie)
  5.  Pytamy dzieci czy potrafią rozpoznać sygnały wysyłane nam przez psy, pokazujemy plakaty ze  zdjęciami psów i pytamy jakie wyrażają emocje. Pytamy również czy zwierzęta potrafią rozpoznać nasze emocje.
  6.  Pytamy dzieci, czego możemy nauczyć się od psa  (wierność, nie ocenianie, miłość, wybaczenie itp.)
  7.  Opowiadamy prastarą legendę i pytamy dzieci gdzie została ukryta moc.
  8.  Pokazujemy prezentację (jeżeli jest rzutnik w sali)/ lub animacje, uczymy balansu, śpiewamy 7       dźwięków dla każdego kwiatka z plakatu (prezentacja/animacje- zależnie od grupy wiekowej)
  9.   Pytamy dzieci jaki dźwięk słyszą gdy rośnie włos/rośnie trawa?
  10. Pokazujemy jak osiągnąć spokój wewnętrzny (instrukcja z ulotki).
  11. Rozdajemy ulotki (również dla ich braci i sióstr).
  12. Prosimy dzieci, aby narysowały z czym im się kojarzy wewnętrzny spokój/ lub po prostu kolorowy rysunek tj. kwiatuszki, tęcza – ich rysunki przekażmy kolejnym dzieciom.

Klasy 4-7

Plan spotkania (1. w formie ćwiczeń pomagających w radzeniu sobie z emocjami):

Dzieci wita muzyka, prosimy je, aby zdjęły buty i usiadły na podłodze.

  1. Wolontariusze przedstawiają się i mówią kilka słów o tym czym zajmuje się organizacja Inner Peace Day. Mówimy też, w którym mieście ostatnio byliśmy i gdzie się wkrótce wybieramy.
  2. Pytamy dzieci czy widziały już kiedyś chłopca z plakatu.
  3. Pytamy dzieci, czym jest dla nich spokój wewnętrzny?
  4. Pytamy dzieci co wywołuje u nich złość, stres i smutek oraz jak radzą sobie z tymi emocjami, czy znają efektywne sposoby radzenia sobie z negatywnymi emocjami?
  5. Pokazujemy prezentację (jeżeli jest rzutnik w sali).
  6. Wykonujemy ćwiczenie na uwagę.
  7. Pokazujemy jak osiągnąć spokój wewnętrzny (instrukcja z ulotki, afirmacje dobrane do grupy wiekowej).
  8. Powtarzamy grę na uwagę po krótkiej relaksacji,  aby pokazać różnicę w stopniu koncentracji i skupienia u dzieci.
  9. Rozdajemy ulotki (również dla ich braci i sióstr).
  10. Jeżeli mamy czas, to uczymy jak zrównoważyć układ nerwowy poprzez proste ćwiczenia.
  11. Prosimy dzieci, aby narysowały z czym im się kojarzy wewnętrzny spokój – ich rysunki przekażmy kolejnym dzieciom.

* Współpracujemy z Fundacją „Zwierzęca Arkadia”

Fundacja „Zwierzęca Arkadia” prowadzona jest przez grupę wolontariuszy: Panią Olę Gruszczyńską, Klaudię Stypułę oraz Pana Arka Stypułę.

„Zwierzęca Arkadia”  powstała w odpowiedzi na ciągły wzrost bezdomności, zarówno psów, jak i kotów na terenie miasta Pszczyna.  Początkowo pomoc wolontariuszy opierała się na pielęgnacji zwierząt przebywających w tymczasowym punkcie zatrzymań w Pszczynie, interwencjach i  poszukiwaniu domów tymczasowych oraz stałych dla swoich podopiecznych. Z czasem działalność poszerzała się.

Ośrodek Zwierząt Pokrzywdzonych w Grzawie istnieje od 2016 roku, a każdego miesiąca przybywa w nim nowych rezydentów. Ośrodek zamieszkują konie uratowane z transportów śmierci, konie porzucone przez swoich właścicieli, świnki, które miały zakończyć życie na talerzu, kozioł, który miał być pieczenią majową jak również psy i koty.

W ramach Programu Edukacyjnego skierowanego do szkół i przedszkoli, prowadzimy zajęcia na temat  behawioru i odpowiedzialności za zwierzęta. Program edukacyjny dostosowany jest do grup wiekowych uczestników.

Jako wolontariuszka IPD, oraz lekarz weterynarii współpracujący z Fundacją a zarazem pedagog szkolny, od końca lutego 2018 roku  prowadzę wraz z grupą wolontariuszy zajęcia mające uczulić najmłodszych na cierpienie zwierząt.

Strona internetowa Fundacji

Odnośnik do informacji o zajęciach

Gdzie już byliśmy (wybrane placówki):

Żłobek „Troskliwe Misie” w Jankowicach

Publiczne Przedszkole nr 4 w Pszczynie

Przedszkole „Skrzatowo” w Pszczynie

Szkoła Podstawowa nr 5 w Łaziskach Górnych

Szkoła Podstawowa nr 11 w Oświęcimiu

Przedszkole „SportArt” w Tychach

Przedszkole „Montessori” w Tychach

Szkoła podstawowa w Trzemeśni

Rekomendacje: Montessori Tychy

Pozostałe Rekomendacje.

Materiały dydaktyczne

  1. prezentacja (5-7 lat) (8-11 lat) (liceum)
  2. animacja 1 i 2
  3. prastara legenda
  4. plakat
  5. ulotki (5-7 lat) oraz (młodzież)
  6. medytacja