Dla przedszkoli
Zajęcia dla przedszkolaków przeprowadzamy w małych grupach, najlepiej do 25 osób (im mniej liczna grupa, tym lepiej), czas trwania: około 40 minut.
Proponujemy dwie formy zajęć:
- w formie ćwiczeń pomagających w radzeniu sobie z emocjami (ćwiczenia medytacyjne, poprawiające uwagę i koncentrację)
- w formie warsztatów dotyczących radzenia sobie z emocjami i połączonych z tematyką opieki nad zwierzętami *
Plan spotkania (1. w formie ćwiczeń pomagających w radzeniu sobie z emocjami):
Dzieci wita muzyka, prosimy je, aby zdjęły buty i usiadły na podłodze)
- Wolontariusze przedstawiają się i mówią kilka słów o sobie.
- Pytamy dzieci jak mają na imię (gdy jest mała grupa do 25 os.)
- Pytamy dzieci czy widziały już kiedyś chłopca z plakatu.
- Pytamy dzieci, czym jest dla nich spokój wewnętrzny? (jeżeli wiek dzieci na to pozwala)
- Opowiadamy „Prastarą legendę” i pytamy dzieci gdzie została ukryta moc.
- Pokazujemy prezentację (jeżeli jest rzutnik w sali)/ lub animacje, uczymy balansu, śpiewamy 7 dźwięków dla każdego kwiatka z plakatu (prezentacja/animacje- zależnie od grupy wiekowej)
- Pytamy dzieci jaki dźwięk słyszą gdy rośnie włos/rośnie trawa?
- Pokazujemy jak osiągnąć spokój wewnętrzny (instrukcja z ulotki).
- Rozdajemy ulotki (również dla ich braci i sióstr).
- Prosimy dzieci, aby narysowały z czym im się kojarzy wewnętrzny spokój/ lub po prostu kolorowy rysunek tj. kwiatuszki, tęcza – ich rysunki przekażmy kolejnym dzieciom.
Plan spotkania (2. w formie ćwiczeń pomagających w radzeniu sobie z emocjami i połączonych z tematyką opieki nad zwierzętami):
Dzieci wita muzyka, prosimy je, aby zdjęły buty i usiadły na podłodze)
- Wolontariusze przedstawiają się i mówią kilka słów o sobie.
- Pytamy dzieci jak mają na imię (gdy jest mała grupa do 25 os.)
- Pytamy dzieci czy lubią zwierzątka i czy mają jakieś w domu.
- Pokazujemy plakaty ze zdjęciami zwierzątek, pytamy co to za zwierzątko, jakie wyraża emocje (radość, smutek, złość, strach)
- Pytamy dzieci, czego możemy nauczyć się od pieska (wierność, nie ocenianie, miłość, wybaczenie itp.)
- Opowiadamy „Prastarą legendę” i pytamy dzieci gdzie została ukryta moc (tekst prastarej legendy zmodyfikowany do tematyki zwierząt).
- Pokazujemy prezentację (jeżeli jest rzutnik w sali)/ lub animacje, uczymy balansu, śpiewamy 7 dźwięków dla każdego kwiatka z plakatu (prezentacja/animacje- zależnie od grupy wiekowej)
- Pytamy dzieci jaki dźwięk słyszą gdy rośnie włos/rośnie trawa?
- Pokazujemy jak osiągnąć spokój wewnętrzny (instrukcja z ulotki).
- Rozdajemy ulotki (również dla ich braci i sióstr).
- Prosimy dzieci, aby narysowały z czym im się kojarzy wewnętrzny spokój/ lub po prostu kolorowy rysunek tj. kwiatuszki, tęcza – ich rysunki przekażmy kolejnym dzieciom.
* Zajęcia prowadzimy w ramach współpracy z Fundacją „Zwierzęca Arkadia”, w zamian za zbiórkę karmy dla zwierząt.
Dla szkół
Zajęcia dla szkół przeprowadzamy w małych grupach, najlepiej do 25 osób (im mniej liczna grupa, tym lepiej), czas trwania: 1 godzina lekcyjna
Program zajęć dostosowany jest do grupy wiekowej dzieci.
Proponujemy dwie formy zajęć:
- w formie ćwiczeń pomagających w radzeniu sobie z emocjami (ćwiczenia medytacyjne, poprawiające uwagę i koncentrację)
- w formie warsztatów dotyczących radzenia sobie z emocjami i połączonych z tematyką o zwierzętach *
Czyli podstawowe zagadnienia dotyczące behawioryzmu psów, humanitarnego traktowania zwierząt i dobrostanu, dla klas 6-7 dodatkowo: jak rozpoznać pseudohodowlę? Oraz dyskusja na temat zawodów medycznych (rozmowa ma na celu ułatwienie dzieciom podjęcie decyzji odnośnie wyboru przyszłego zawodu a co za tym idzie profilu liceum)
Klasy 1-3
Plan spotkania (1. w formie ćwiczeń pomagających w radzeniu sobie z emocjami):
Dzieci wita muzyka, prosimy je, aby zdjęły buty i usiadły na podłodze.
- Wolontariusze przedstawiają się i mówią kilka słów o tym czym zajmuje się organizacja Inner Peace Day. Mówimy też, w którym mieście ostatnio byliśmy i gdzie się wkrótce wybieramy.
- Pytamy dzieci jak mają na imię (gdy jest mała grupa do 25 os.)
- Pytamy dzieci czy widziały już kiedyś chłopca z plakatu.
- Pytamy dzieci, czym jest dla nich spokój wewnętrzny?
- Pokazujemy prezentację (jeżeli jest rzutnik w sali).
- Opowiadamy prastarą legendę i pytamy dzieci gdzie została ukryta moc.
- Pytamy dzieci jaki dźwięk słyszą gdy rośnie włos/rośnie trawa?
- Pokazujemy jak osiągnąć spokój wewnętrzny (instrukcja z ulotki).
- Rozdajemy ulotki (również dla ich braci i sióstr).
- Jeżeli jest czas to pokazujemy animacje, uczymy balansu, śpiewamy 7 dźwięków dla każdego kwiatka z plakatu.
- Prosimy dzieci, aby narysowały z czym im się kojarzy wewnętrzny spokój – ich rysunki przekażmy kolejnym dzieciom.
Plan spotkania (2. w formie ćwiczeń pomagających w radzeniu sobie z emocjami i połączonych z tematyką o zwierzętach):
Dzieci wita muzyka, prosimy je, aby zdjęły buty i usiadły na podłodze.
- Wolontariusze przedstawiają się i mówią kilka słów o sobie.
- Pytamy dzieci jak mają na imię (gdy jest mała grupa do 25 os.)
- Pytamy dzieci czy lubią zwierzęta i czy mają jakieś w domu.
- Rozmawiamy na temat odpowiedzialności za zwierzęta, pytamy co oznacza cytat: „Stajesz się na zawsze odpowiedzialny za to co oswoiłeś?” (widoczny na plakacie)
- Pytamy dzieci czy potrafią rozpoznać sygnały wysyłane nam przez psy, pokazujemy plakaty ze zdjęciami psów i pytamy jakie wyrażają emocje. Pytamy również czy zwierzęta potrafią rozpoznać nasze emocje.
- Pytamy dzieci, czego możemy nauczyć się od psa (wierność, nie ocenianie, miłość, wybaczenie itp.)
- Opowiadamy prastarą legendę i pytamy dzieci gdzie została ukryta moc.
- Pokazujemy prezentację (jeżeli jest rzutnik w sali)/ lub animacje, uczymy balansu, śpiewamy 7 dźwięków dla każdego kwiatka z plakatu (prezentacja/animacje- zależnie od grupy wiekowej)
- Pytamy dzieci jaki dźwięk słyszą gdy rośnie włos/rośnie trawa?
- Pokazujemy jak osiągnąć spokój wewnętrzny (instrukcja z ulotki).
- Rozdajemy ulotki (również dla ich braci i sióstr).
- Prosimy dzieci, aby narysowały z czym im się kojarzy wewnętrzny spokój/ lub po prostu kolorowy rysunek tj. kwiatuszki, tęcza – ich rysunki przekażmy kolejnym dzieciom.
Klasy 4-7
Plan spotkania (1. w formie ćwiczeń pomagających w radzeniu sobie z emocjami):
Dzieci wita muzyka, prosimy je, aby zdjęły buty i usiadły na podłodze.
- Wolontariusze przedstawiają się i mówią kilka słów o tym czym zajmuje się organizacja Inner Peace Day. Mówimy też, w którym mieście ostatnio byliśmy i gdzie się wkrótce wybieramy.
- Pytamy dzieci czy widziały już kiedyś chłopca z plakatu.
- Pytamy dzieci, czym jest dla nich spokój wewnętrzny?
- Pytamy dzieci co wywołuje u nich złość, stres i smutek oraz jak radzą sobie z tymi emocjami, czy znają efektywne sposoby radzenia sobie z negatywnymi emocjami?
- Pokazujemy prezentację (jeżeli jest rzutnik w sali).
- Wykonujemy ćwiczenie na uwagę.
- Pokazujemy jak osiągnąć spokój wewnętrzny (instrukcja z ulotki, afirmacje dobrane do grupy wiekowej).
- Powtarzamy grę na uwagę po krótkiej relaksacji, aby pokazać różnicę w stopniu koncentracji i skupienia u dzieci.
- Rozdajemy ulotki (również dla ich braci i sióstr).
- Jeżeli mamy czas, to uczymy jak zrównoważyć układ nerwowy poprzez proste ćwiczenia.
- Prosimy dzieci, aby narysowały z czym im się kojarzy wewnętrzny spokój – ich rysunki przekażmy kolejnym dzieciom.
* Współpracujemy z Fundacją „Zwierzęca Arkadia”
Fundacja „Zwierzęca Arkadia” prowadzona jest przez grupę wolontariuszy: Panią Olę Gruszczyńską, Klaudię Stypułę oraz Pana Arka Stypułę.
„Zwierzęca Arkadia” powstała w odpowiedzi na ciągły wzrost bezdomności, zarówno psów, jak i kotów na terenie miasta Pszczyna. Początkowo pomoc wolontariuszy opierała się na pielęgnacji zwierząt przebywających w tymczasowym punkcie zatrzymań w Pszczynie, interwencjach i poszukiwaniu domów tymczasowych oraz stałych dla swoich podopiecznych. Z czasem działalność poszerzała się.
Ośrodek Zwierząt Pokrzywdzonych w Grzawie istnieje od 2016 roku, a każdego miesiąca przybywa w nim nowych rezydentów. Ośrodek zamieszkują konie uratowane z transportów śmierci, konie porzucone przez swoich właścicieli, świnki, które miały zakończyć życie na talerzu, kozioł, który miał być pieczenią majową jak również psy i koty.
W ramach Programu Edukacyjnego skierowanego do szkół i przedszkoli, prowadzimy zajęcia na temat behawioru i odpowiedzialności za zwierzęta. Program edukacyjny dostosowany jest do grup wiekowych uczestników.
Jako wolontariuszka IPD, oraz lekarz weterynarii współpracujący z Fundacją a zarazem pedagog szkolny, od końca lutego 2018 roku prowadzę wraz z grupą wolontariuszy zajęcia mające uczulić najmłodszych na cierpienie zwierząt.
Odnośnik do informacji o zajęciach
Gdzie już byliśmy (wybrane placówki):
Żłobek „Troskliwe Misie” w Jankowicach
Publiczne Przedszkole nr 4 w Pszczynie
Przedszkole „Skrzatowo” w Pszczynie
Szkoła Podstawowa nr 5 w Łaziskach Górnych
Szkoła Podstawowa nr 11 w Oświęcimiu
Przedszkole „SportArt” w Tychach
Przedszkole „Montessori” w Tychach
Szkoła podstawowa w Trzemeśni
Rekomendacje: Montessori Tychy
Materiały dydaktyczne